28 Apr 2010

De werkelijke kracht van Social Media

Sociaal gedrag is een van de belangrijkste evolutionaire stappen in de ontwikkeling van de mens. Samenwerken onderscheidt! Ook in de digitale wereld is sociaal gedrag belangrijk, zeker gezien de groei van social media.

Sinds de eerste introducties van serieuze initiatieven in 2003 zijn ze niet meer weg te denken. Facebook, Linkedin, Hyves, “You name it”. De miljoenen vliegen je om de oren. Maar waar ligt nou de werkelijke kracht van sociale media? Juist, in de samenwerking tussen de leden van dat medium.

Dat wij mensen dit een interessante ontwikkeling vinden is evident, cijfers liegen niet. Blijkbaar gebeurt daar iets dat ons niet zo kritisch maakt over wie we zijn en hoe we over komen, hoe veilig het gebruik is en wat zoekmachines allemaal doen met ons surf gedrag. We kunnen daar ons imago kwijt, onze kennis, onze mening – hoe controversieel ook – het is een mogelijkheid om onszelf te bevestigen en dat doen we graag. De profielen van mensen die daarbij ontstaan zijn een goudmijn voor analytici.

Bedrijven en het grootste deel van de marketeers zien de social media als een marketing platform en ontkennen daarmee de werkelijke kracht van dit communicatie mechanisme, social media is een manier van samenwerken die zich langzaam maar zeker invreet in elke organisatie en haar processen.

Het samenwerken van individuen en de invloed op bedrijfsprocessen zijn – naast marketing en communicatie de focus gebieden als je als organisatie succesvol wil zijn in deze snel groeiende digitale wereld.

Samenwerken is de werkelijke kracht. Het zijn niet de 1 op 1 relaties die het onderscheid maken in netwerken, maar het feit dat iedere deelnemer ook onderling relaties kan aangaan. Bedrijven grijpen hun kans hier nog onvoldoende. Het E-Magazine van de ANWB is een leuk initiatief, maar dan?

Bedrijfsprocessen ondervinden meer en meer de invloed van de digitale contacten die bedrijven met hun (potentiele) klanten onderhouden. De contactintensiteit, het verleggen van het contactinitiatief en de omgekeerde waardeketen die ontstaat worden nog onvoldoende geadresseerd.

Kennis Management; Sommige kennisbedrijven hebben socal media – web2.0 functies als profielen, groepen, presentaties etc. –onderdeel gemaakt van hun bedrijfsproces en hebben daarmee eindelijk een krachtig kennis management systeem ontwikkeld dat ook logisch gekoppeld is met de verwevenheid van een sociaal netwerk, gekoppeld aan mensen.
Implementatie aanpak; Structuren in en rond bedrijven worden daarmee diffuser en gestuurd door meer dan alleen ICT of Marketing disciplines. Er ontstaat daardoor een sterke behoefte aan een lange termijn visie op de digitale strategie van ondernemingen.


Zonder een concrete veranderkalender en een gestructureerde Implementatie aanpak is eigenlijk ieder initiatief in de digitale wereld slechts een korte termijn oplossing en daarmee weggegooid geld……..
Werkmethoden; Vanuit de veranderpraktijk zijn de bekendste methoden;


• ITIL voor de beheersorganisatie
• Prince2 voor Project Management,
• MSP voor Programma Management en
• Of P3O voor Project, Programma en Portfolio Management
• M_o_R voor Risk Management


Verrassend genoeg ontbreken twee belangrijke aandachtsgebieden;


• Processen (inrichting en beheer) en
• Klantcontact en het "Customer Contact Centre"(CCC)


Juist bij het commercieel inzetten van social media zijn de laatste twee aandachtsgebieden bepalend voor het succes van de implementatie en daarmee voor het commercieel succes op zowel korte als lange termijn.

Meer informatie in mijn boek of op www.x-entry.eu